Steeds meer bazen lezen mee met wat hun werknemers plaatsen op sociale media. Dat leidt tot meer conflicten.

Dat meldt het AD maandag na onderzoek van juridisch dienstverlener Arag.

Het is voor een werkgever gemakkelijk om via Facebook of Twitter te kijken wat een werknemer in zijn vrije tijd doet. “Veel mensen gooien van alles op het internet en vaak zijn collega’s met elkaar verbonden via sociale media”, zegt fraudecoördinator Anne Luut Dijkstra van Arag.

Een derde van de ondernemers zou zijn medewerkers via sociale media in de gaten houden. Maar liefst 10 procent zou dat regelmatig doen. De toename van het aantal arbeidsconflicten valt deels te verklaren doordat de baas vaker meegluurt, aldus Arag.

Openbare omgeving

De informatie van sociale media kan gebruikt worden tegen de werknemer. Dat bleek onlangs in een zaak rond een werknemer van Blokker. Die liet zich negatief uit over zijn baas op Facebook en dat kwam hem duur te staan: de rechter ontbond de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang zonder een
ontslagvergoeding toe te wijzen. De rechter zag sociale media zoals Facebook als openbare omgeving.

Een ander ontslaggeval betrof een operatie-assistente die al maanden thuiszat, maar op Facebook wel meldde dat ze optrad met haar band.

Crisis

Volgens Arag houden werkgevers hun personeel beter in de gaten door de econimische crisis. Vooral kleine bedrijven kunnen het zich niet langer veroorloven om onnodig door te betalen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl